5 tekenen dat je te weinig eet tijdens het afvallen

Woensdag 13 september 2017

Nu de vakantie voorbij is zijn velen weer begonnen met afvallen om al die kilootjes er weer af te krijgen.

Favoriet is het dieet met drastische calorie-restrictie: snel resultaat en algemeen bekend. De tijd van uithongeren en verlangen naar lekkers is weer begonnen. Mét of zonder hulp van poedertjes.

Natuurlijk is het zo dat alles wat je teveel eet heel wat vetkussentjes in je lichaam opbouwt. Toch is te weinig eten om daar van af te komen niet zo’n goed idee. Het zorgt ervoor dat afvallen bij elke poging steeds lastiger wordt en het veroorzaakt gezondheidsproblemen.

Iedereen heeft namelijk een minimum aan energie en voedingsstoffen nodig om simpelweg in leven te blijven én naar behoren te kunnen functioneren. Constant te weinig eten zorgt ervoor dat je metabolisme vertraagt en dat je lichaam doet wat het kan om voorraden op te slaan simpelweg om te kunnen overleven in eventuele toekomstige tijden van ‘honger’.

Honger en een vol gevoel zijn niet de enige manieren om te weten of je lichaam voldoende energie en voedingsstoffen krijgt. Integendeel, als je constant te weinig eet, zal je ook andere seintjes opmerken:

1. Je bent moe en hebt geen zin om iets te doen

Ons lichaam moet brandstof krijgen door het voedsel dat we eten, dus als we niet genoeg eten krijgen we simpelweg te weinig brandstof, maar ook te weinig voedingsstoffen. Onderzoek laat zien dat we alle macronutriënten nodig hebben: koolhydraten, eiwitten én vetten. Daarbij zijn vitaminen en mineralen essentiële voedingsstoffen die nodig zijn om voeding om te zetten in energie. Kom je deze tekort, dan zal je lichaam moeite hebben om overeind te blijven en dat uit zich o.a. in vermoeidheid.

2. Je hebt steeds enorme trek, meestal in iets lekkers      

Doordat het lichaam te weinig brandstof en voedingsstoffen binnenkrijgt schreeuwt het om voedsel. Je krijgt enorme trek. Het eerste wat het lichaam vraagt is glucose in de vorm van iets zoets. Het wordt dan ook erg lastig om dit te laten staan. Krijg je wel voldoende voeding binnen dan zul je merken dat je daar geen last van hebt.

3. Je bent chagrijnig, sikkeneurig en geen fijn gezelschap

Als je sneller geïrriteerd bent dan normaal, dan is dat een ander teken dat je te weinig eet om de dag door te komen. Je hormoonsysteem raakt in de war omdat het te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.

4. Je hebt last van obstipatie

Doordat je lichaam te weinig energie binnen krijgt, gaat je spijsvertering ook op een lager pitje staan. Het gaat zuiniger om met het voedsel dat het krijgt en het duurt daardoor langer voordat het voedsel is verteerd. Je krijgt bovendien vaak te weinig vezels binnen en ook te weinig vocht. Dit veroorzaakt obstipatie.

5. Je verliest die laatste kilo’s maar niet of valt niet meer af

Meer kilo’s snel kwijt is niet persé beter. Gewoonlijk kun je wel afvallen met calorie-vermindering, maar teveel is niet goed. Je lichaam gaat in de spaarstand staan en zodra je blij bent dat je weer ‘normaal’ kunt eten omdat je je gewicht behaald hebt, slaat je lichaam het dubbel zo snel op door rekening te gaan houden met de volgende ‘hongerperiode’. Dat geeft het bekende jojo-effect. Beter is het om minder drastisch te werk te gaan en 200-500 calorieën te minderen én een gezond voedingspatroon aan te leren. Je valt dan geleidelijk af, maar het is wél blijvend. Heb je al kennisgemaakt met het jojo-effect dan duurt het steeds langer voordat het je lukt om af te vallen of het lukt helemaal niet meer.

Eet dus méér, gevarieerd en blijf gezond!

Bedankt voor je aanmelding!
Sylvia Peters Rit
Natuurgeneeskundig therapeut en lifestyle coach
Afspraak maken Carmelietenstraat West 23
5831 DR Boxmeer
06-10811532