Gezonde voeding: eerste levensbehoefte als prioriteit

Donderdag 24 augustus 2017

Gezonde voeding is dé basis voor behoud en herstel van gezondheid. Daarom zou deze eerste levensbehoefte prioriteit moeten zijn. Zelfs Hippokrates zei het lang geleden al: 'Laat voeding je medicijn zijn en je medicijn je voeding'. Niets nieuws onder de zon, maar .....

Waarom is er nu zoveel te doen rondom voeding?

Omdat het belangrijk is voor je gezondheid. En die gezondheid is het belangrijkste wat we hebben. Tenminste, dat zeggen we tegen elkaar als iemand iets ergs overkomt: 'als je maar gezond bent' zeggen we dan. Alleen, die gezondheid holt steeds harder achteruit, als je het op grote schaal bekijkt, en op steeds jongere leeftijd. Zelfs kinderen hebben nu diabetes 2, wat vroeger bekend stond als een ouderdomsziekte. En we worden misschien wel ouder als vroeger, maar de manier waarop is verre van gezond: met heel veel klachten en steeds minder kwaliteit van leven. En het lijkt wel of dat heel normaal is. Nou, dat is het niet!

Het is zó jammer dat we ons niet meer zo bewust met eten bezig houden, terwijl het toch een eerste levensbehoefte is. Voeding is tegenwoordig gedegradeerd tot iets waar je niet teveel tijd aan moet besteden. Daar wordt handig op ingespeeld met gemaksvoeding. Voeding dat niet meer die kwaliteit en hoeveelheid aan voedingsstoffen bezit dan vroeger (nog geen 50 jaar geleden!) en bol zit met stoffen die we voor onze gezondheid niet nodig hebben, integendeel!

Het wordt dus tijd meer aandacht te besteden aan één van de basisvoorwaarden van je bestaan: gezonde voeding. Want als je de juiste voedingsmiddelen eet, uit zich dat in een goede gezondheid. Dat weet iedereen. Maar wist je dat het ook invloed heeft op je vitaliteit (mate waarin je je krachtig en energiek voelt)?

Waarom is gezonde voeding zo belangrijk?

Voeding is een eerste levensbehoefte. Het voorziet je van voedingsstoffen om jouw lichaam allergy-18656_640zo goed mogelijk te laten functioneren. Zonder voedingsstoffen wordt je ziek en ga je uiteindelijk gewoon dood. Klinkt heftig hé? Maar het is wel zo. Vandaar dat het BELANGRIJK is dat je meer aandacht besteedt aan wat je eet en wat je je kinderen te eten geeft.

Als je voor langere perioden slecht voedend voedsel eet ontwikkel je fysieke en geestelijke klachten. Als je deze signalen niet oppikt kunnen deze zich doorontwikkelen tot ziekten: obesitas, diabetes, kanker etc. Ik zal daar in volgende blogs uitgebreid aandacht aan besteden. Uiteraard is niets zo simpel als het lijkt: er spelen nog meer zaken in mee zoals je persoonlijke omstandigheden, je mindset en omgevingsfactoren.

Ik hoor je nu zeggen: ik weet niet meer wat ik moet geloven. Eigenlijk is het heel simpel. Gebruik gewoon je eigen GBV: Gezond Boeren Verstand. (toepasselijk hé). Je weet heus wel wat goed voor je is. De vraag is of je er wat mee doet en welke prioriteit je stelt.

Begin alvast met alleen nog maar gezonde producten in huis te halen

Hoe herken je gezonde voedingsmiddelen:

  • Het is gemaakt door de natuur: water, groenten, fruit, vlees, vis, noten, peulvruchten, graanproducten en zuivel
  • Het is niet of nauwelijks bewerkt: vers dus
  • Het is herkenbaar als natuurlijk voedsel. In het begin van de vorige eeuw kenden we nog geen cruesli, poederpakjes soep, chips e.d. Bij het toevoegen van geur-, kleur- en smaakstoffen zou men verbaasd hebben gereageerd. Gummiberen snoep bestond helemaal niet.
  • Verpakt voedsel heeft een begrijpelijke ingrediëntenlijst: je begrijpt wat erop staat, wat erin zit en wat het is. Laat het product staan als het ingrediënten bevat die je niet kent
  • Geloof niet heilig in gezondheidsclaims op de verpakking. Het is gewoon een marketing truc. Je hebt niets extra's nodig als je gezond eet en verder niets mankeert. Alle voedingsstoffen zitten in gezonde voeding.
  • Een (vers) product met logo is niet gezonder dan zonder logo. Een logo geeft geen enkele garantie dat het gezond is. Het wil je alleen merkbewust laten worden zodat je het vaker van die producent koopt. Dat is niet bijzonder in jouw belang, alleen in het belang van de producent.
  • Liefst biologisch: tegenwoordig worden ook verse producten genetisch gemanipuleerd, geteeld met gebruik van pesticiden, geteeld met gebruik van kunstmatige groeimiddelen. Dit heeft niet alleen een slechte invloed op onze ecologie, maar ook op ons lichaam. Ons lichaam is niet gebouwd om dergelijke producten te verwerken in de hoeveelheden zoals we die tegenwoordig eten.
  • Koop zoveel mogelijk van het seizoen en zoveel mogelijk lokaal. Vers van het seizoen is goedkoper, maar past ook beter bij wat ons lichaam op dat moment aan voedingsstoffen nodig heeft. We hebben van nature niet voor niets in de zomer meer zin in sla en in de winter in stamppot. Het is niet voor niets dat sinaasappelen in warme landen groeien en appels meer in ons werelddeel. Dat betekent natuurlijk niet dat je de sinaasappels maar moet laten staan, maar het kan geen kwaad daar eens bij stil te staan.

Wanneer merk je dat je zéker iets aan je voedingspatroon moet doen?

  • Als je een ongezond gewicht of BMI hebtmotivation-1389123_1280
  • Als vet zich opstapelt rondom buik, billen en benen
  • Als je last hebt van allergieën
  • Als je je moe en lusteloos voelt
  • Als je last hebt van vage klachten
  • Als je je depressief voelt
  • Als je niet lekker in je vel zit of je onzeker voelt
  • Als je last hebt van stress en daardoor onbewust teveel eet of juist te weinig eet
  • Als je geen zin meer hebt in bewegen
  • Als je het advies hebt gekregen van de dokter/specialist om af te vallen

Gebruik voeding als basis voor behoud en herstel van je gezondheid en maak van gezonde voeding voortaan prioriteit!

Bedankt voor je aanmelding!
Sylvia Peters Rit
Natuurgeneeskundig therapeut en lifestyle coach
Afspraak maken Carmelietenstraat West 23
5831 DR Boxmeer
06-10811532